RPG Pravidla

Základní ustanovení | Tvorba postavy | Hra a její základní prvky | Průběh hry | Soubojový systém | Používání itemů

Systém kouzlení

Systém kouzlení je jádrem celé hry, protože vaše postava je čarodějem. Od tohoto systému se odvíjí získávání speciálních schopností a tvoří také důležitou část soubojového systému.

Hůlka

Pro používání systému kouzlení musí vaše postava vlastnit hůlku. Bez ní není možné kouzlit, pokud vaše postava neovládá bezhůlkovou magii, která však momentálně není součástí herního systému. Hůlku lze zdarma získat u „Ollivandera“, kde systém náhodně vygeneruje typ dřeva, jádro a délku (nelze si tyto parametry nastavit ručně).

Hůlka je společníkem vaší postavy. V souboji se může stát, že ji protivník zlomí. Nejedná se však o trvalou ztrátu, zlomenou hůlku lze snadno nahradit novou.

Balíčky kouzel

Balíčky jsou kolekce různých typů kouzel, které vaše postava získává během hry. Při registraci postava obdrží dva balíčky:

  1. Všeobecný balíček kouzel – Obsahuje základní kouzla, která ovládají všechny postavy bez ohledu na školu nebo frakci.
  2. Frakční balíček kouzel – Obsahuje kouzla specifická pro frakci, ke které si hráč vytvořil postavu. Tato kouzla jsou unikátní pro danou frakci a ostatní frakce je nemohou používat.
    1. Existují i další frakční balíčky kouzel, jež postava získává se svým postupem v hodnostním systému frakce.

Další balíček, který lze získat zdarma je Školní balíček podle školy, kde vaše postava studovala. Tento balíček obsahuje kouzla specifická pro zaměření školy.

Kouzla můžete také získat absolvováním kurzů nebo zakoupením magických knih v obchodě „Krucánky a Kaňoury“, nebo naučením se kouzla od svých kamarádů studujících na jiných školách.

Volné učení kouzel

Mezi přáteli

Jedná se o situace, kdy se domluvíte s některým ze svých kamarádů na tom, že se naučíte kouzlo, které vás zaujalo. Toto učení se však týká pouze kouzel v rámci školních balíčků.

V rámci frakce

Další balíčky lze získat pomocí postupu v žebříčku frakčních hodností, avšak tyto balíčky jsou nepřenositelné.

Jiná situace je s kouzly, která získáte v rámci akce na naučení nového kouzla. Tato kouzla můžete své kolegy ve frakci naučit. Seznam těchto kouzel bude poskytován v rámci frakční nástěnky.

Odemknutí kouzel

Některá kouzla v balíčcích jsou dostupná až po získání určitého počtu bodů vlivu (BV). V herním chatu se zobrazují pouze kouzla, která má vaše postava odemčená. Celkový přehled, co vaše postava ovládá je v sekci „Schopnosti postavy“.

Kategorie kouzel

Kouzla jsou rozdělena do osmi kategorií:

  1. Kouzelné formule
  2. Přeměňování
  3. Obranná a ochranná kouzla
  4. Kletby a uhranutí
  5. Protikouzla a protikletby
  6. Černá magie
  7. Léčitelství
  8. Starodávná magie

Kategorie lze vylepšovat zakoupením další úrovně za talentové body. První úroveň stojí 5 bodů, každá další o 5 bodů více (5, 10, 15, 20). Na začátku máte automaticky 1. úroveň v každé výše zmíněné kategorii. Maximální úroveň ve všech kategoriích kouzel je 5.

Vylepšit si kategorie kouzel můžete v sekci “Schopnosti postavy”, kde pokud kliknete na kategorii, tak se vám zobrazí všechna kouzla, která ovládáte a tlačítko pro zakoupení nové úrovně.

Co ovlivňuje kategorie daného kouzla? Ovlivňuje minimální sílu kouzla. Při odeslání příspěvku systém generuje náhodné číslo od 1 do 10. Úroveň kategorie zvyšuje minimální hodnotu použitého kouzla.

Příklad: Pokud má hráč 2. úroveň Černé magie a použije kletbu Cruciatus, systém vygeneruje sílu kouzla od 2 do 10 (nikdy ne méně než 2).

Způsoby kouzlení

Kouzlit lze verbálně nebo neverbálně. V obou případech platí, že musíte držet v ruce hůlku, která usměrňuje vaši magickou moc. Zda je hůlkou nutné mířit nebo ne už závisí na kouzle které se chystáte použít (je to napsáno v popisu účinku).

Verbální kouzlení

Základní způsob, kdy postava vysloví formuli (musí ji uvést v Přímé řeči) a pohne hůlkou. Některá kouzla lze seslat POUZE verbálním způsobem.. ostatní se dají nacvičit k neverbálnímu kouzlení.

Ve hře existují stavové efekty, které zakazují postavě verbální kouzlení (například zásah kouzlem Silencio nebo Langlock) po dobu, než není efekt zrušen.

Neverbální kouzlení

Pokročilý způsob, kdy postava kouzlí pomocí myšlenek (formuli kouzla nepíšeme do Přímé řeči, ale píšeme ji do myšlenek postavy). Některá kouzla lze sesílat pouze neverbálně.

Podobně jako verbální čarování, tak i neverbální lze blokovat v případě, že byl na postavu uvalen stavový efekt, který by toto umožňoval. Pokud postava trpí zákazem verbálního čarování, tak neverbální seslání kouzla je vhodným řešením této komplikace.

Verbální kouzla lze cvičit pro jejich neverbální seslání. Stačí v chatě trénovat dané kouzlo jeho sesíláním a sledovat zda síla kouzla se rovná 9 nebo 10. Přičte-li se bod k odemknutí neverbálního kouzlení.

Všeobecnou podmínkou je 10 úspěšných kouzel k odemčení neverbální varianty kouzla, ale mohou být případy, kdy je podmínka nižší nebo naopak vyšší. Odvíjí se to od složitosti daného kouzla.

NNeverbální kouzla mají také svou stinnou stránku. Maximální síla seslaných neverbálních kouzel je o síle 8. Pokud kouzlo sešlete neverbálně, tak nepočítejte s tím, že by vám padlo číslo 9 nebo 10. Toto neplatí pro kouzla, která lze seslat pouze neverbálním způsobem.

Trénink některých neverbálních kouzel otevírá možnost odemčení speciální schopnosti.

Speciální schopnosti

Jsou schopnosti, které postava může získat absolvováním kurzů a tréninkem speciálních kouzel. Všeobecnou podmínkou k získání speciální schopnosti je, že na Projektu musíte být minimálně jeden herní rok. Je pochopitelné, že novým hráčům není umožněno získat takový typ dovedností.

Mimo jiné podmínkou k získání schopnosti je mít minimální úroveň v některé z kategorii kouzel, počet BV a podobně.

Aktuální speciální schopnosti, které jsou zavedeny ve hře: Lykantropie, Zvěromagie, Nitrozpyt, Nitrobrana,Komunikace za použití patronů

U některých speciálních schopností je možné bezhůlkové seslání, ale samostatná bezhůlková magie (na obyčejná kouzla) není momentálně systémem podporována.

Efekty a zranění způsobené kouzly

Útočná kouzla a kletby způsobují poškození bodů zdraví podle síly kouzla:

  • Síla 1–4 způsobí 5 bodů poškození.
  • Síla 5–10 způsobí 10 bodů poškození.

Některá kouzla mohou vytvářet stavové efekty, které ovlivňují postavu pozitivně či negativně. Protikouzla mohou tyto efekty rušit.

Kombinování kouzel

Některá kouzla lze kombinovat a dosáhnout tak silnějších efektů. Aktuálně jsou podporovány dvě kombinace:

  1. Zmrazení - Kombinace vodních kouzel (Aquamenti & Agua Eructo) a kouzla Glacius.
  2. Odstřelení - Kombinace kouzel Arresto Momentum a Depulso.

Kombinace způsobují vyšší poškození (20–30 bodů) a speciální efekty.

Krucánky a Kaňoury – knihy kouzel

V obchodě „Krucánky a Kaňoury“ lze zakoupit balíčky kouzel (knihy kouzel). Po zakoupení se kouzla automaticky přidají na profil postavy. Balíčky jsou nepřenosné mezi postavami.

Některé knihy lze také číst.

RPG Statistiky postavy

Statistiky (staty) slouží k jednoduchému zjištění, která postava má výhodu, pokud dojde ke střetu ve hře. To je klíčové zejména v soubojích, kde statistiky postav rozhodnou o tom, zda útočník zasáhne svůj cíl.

Kouzelnická úroveň (KÚ)

Hlavní statistika je Kouzelnická úroveň (KÚ), která ve hře představuje takzvaný level postavy, běžně zastoupený v RPG hrách. KÚ poskytuje obecný přehled o dovednostech postavy a definuje minimální hodnoty ostatních dovednostních statistik.

Kouzelnickou úroveň lze zvýšit získáváním Bodů vlivu (BV), které zde simulují zkušenostní body. Jak získat BV, najdete v sekci o odměnách.

Talentové body (TB)

Talentové body slouží jako platidlo, kterým si můžete vylepšovat dovednosti své postavy. Každá kategorie dovedností má jiný způsob využití Talentových bodů.

Talentové body nelze převádět mezi vlastními postavami ani darovat jinému hráči. Získat je můžete:

  1. jako odměnu za aktivitu,
  2. výměnou za BV ve směnárně: 50 BV za 1 TB (BV započítané pro zisk Merlinova řádu vám z profilu nezmizí!).

Zdraví postavy (HP)

Stejně jako v jiných hrách má postava určité množství zdraví, které určuje, zda je postava schopná hry nebo boje. Během hry může postava obdržet zranění (zásah kouzlem, vliv negativních efektů, účinek předmětů či elixírů apod.).

Pokud zdraví postavy klesne na 0, postava prohrává. Není schopna provádět žádné speciální akce v chatu ani se dál účastnit souboje. Hráč je povinen toto respektovat, a ignorování zranění může být trestáno.

Stejně jako lze zdraví ztratit, lze ho i doplnit pomocí léčivých kouzel, elixírů nebo předmětů. Výchozí hodnota zdraví vychází z aktuální Kouzelnické úrovně postavy a atributu „Výdrž“.

Základní poškození kouzel:

  1. 5 bodů zdraví (Síla kouzla: 1, 2, 3, 4),
  2. 10 bodů zdraví (Síla kouzla: 5, 6, 7, 8, 9, 10).

Stavové efekty mohou způsobit různé poškození – některé efekty působí poškození opakovaně po určitou dobu (například během 3 herních příspěvků, než odezní).

Pokud postava v daný den prohraje (má nulové zdraví), tento stav trvá až do dalšího dne, kdy dojde k resetu systému soubojů.

Atributy postavy

Atributy jsou základní vlastnosti postavy. Neovlivňují její magii, ale fyzickou a mentální kondici nebo různé fyzické dovednosti (například plavání, plížení apod.).

Tyto atributy se hodnotí bodově. Talentové body můžete použít k nákupu těchto bodů. Jeden bod stojí 2 Talentové body.

Aktuálně jsou ve hře aktivní tyto atributy: výdrž, obratnost a přesnost.

Výdrž postavy:

Ovlivňuje maximální výši zdraví postavy. Výchozí hodnotu určuje Kouzelnická úroveň.

Obratnost postavy:

Určuje schopnost postavy vyhnout se útokům. V soubojovém systému se porovnává s atributem „Přesnost“ útočníka. Čím více bodů obratnosti, tím vyšší šance na úspěšný úhyb.

Přesnost postavy

Schopnost postavy mířit a zasáhnout. Je opakem obratnosti a hraje důležitou roli v soubojích, kde se porovnává s obratností cíle.

Magické schopnosti postavy

Na rozdíl od atributů tyto dovednosti určují magické schopnosti postavy, jako je kouzlení, vaření elixírů nebo létání na koštěti. Tyto dovednosti nejsou měřeny body, ale úrovněmi, které mohou mít různý způsob získávání.

Kategorie kouzel

Podrobnosti o nich najdete v sekci věnované Systému kouzlení. Vylepšování úrovní kouzel zvyšuje jejich minimální sílu. Minimální hodnota odpovídá úrovni kategorie, přičemž maximální úroveň je 5. (Minimální síla kouzel: 5–10).

Každá postava začíná na 1. úrovni, která představuje obecné znalosti získané ve škole čar a kouzel. Zvyšování úrovní zlepšuje celkové porozumění oboru a může být klíčem k získání speciálních schopností.

Přehled cen úrovní kouzel:

1. úroveň Automaticky při registraci postavy.
2. úroveň 5 TB (250 BV)
3. úroveň 10 TB (500 BV)
4. úroveň 15 TB (750 BV)
2. úroveň 20 TB (1000 BV)

Pokud byste chtěli maximální úroveň v jedné kategorii kouzel, potřebujete investovat 2500 BV.

Chcete-li mít všech osm kategorií na maximální úrovni, bude vás to stát 20 000 BV.

Poslední aktualizace: 24. 12. 2024